Fotballens superstjerner er godt gasjert av sine klubber, men skoavtalene alene holder til salt i maten, diamanter i øreflippen og alt de måtte begjære.

Utstyrsleverandørene er villige til å punge ut for at Cristiano Ronaldo, Lionel Messi eller (for det meste) mer beskjedent begavede spillere skal promotere deres varer. De beste vet å ta seg betalt. Ronaldos avtale med Nike skal være verd 52 millioner kroner i året.

Da handler det ikke bare om at han scorer sine mål med Nike-støvler. Avtalene medfører forpliktelser som noen ganger kan komme i konflikt med spillerens egentlige jobb.

– Disse avtalene medfører visse plikter. Har du signert med Adidas, Nike eller Puma, betyr det at de har kjøpt dine «image rights». Det medfører krav om offentlige opptredener og tilstedeværelse i sosiale medier, sier rettighetsekspert Frank Hocquemiller.

Utstyrsselskapene vil gjøre sine produkter mer synlige og har funnet at populære idrettsstjerner gjør den jobben bedre enn noen andre.

– De investerer mer og mer penger, og de vil ha noe tilbake, sier Kevin Geoffroy, som jobber for et nettsted som skriver om sportsutstyr.

Store summer

Arsenal-stjernen Mesut Özil påpekte nylig at han er betalt av Adidas da han promoterte utstyrsgiganten på Instagram. Han skal ha en avtale som gir ham over 40 millioner kroner i året.

Manchester United-spiller Paul Pogbas avtale med samme firma skal være verd nesten 400 millioner kroner over et ikke spesifisert antall år.

I mange år hadde fotballspillere nesten ingen rettigheter og ble utbyttet av sine klubber, men allerede på 1930-tallet var det tegn til opprør da spissen Andre Abegglen startet sitt eget utstyrsmerke mens han spilte for franske Sochaux: «Gode redskaper til en god arbeider, gode støvler til en god fotballspiller» var hans slagord.

Redaksjonen