
Det har vært en turbulent periode preget av skandale og sponsorflukt som det norske hopplandslaget.
Nå mottar de også nå positive signaler om fremtiden.
LES OGSÅ: Raser etter fersk hoppnyhet: – Sjokkerende
I kjølvannet av jukseskandalen under ski-VM i Trondheim, der flere norske hoppere ble diskvalifisert for brudd på dressreglementet, trakk sponsorer som Toyota og Help Forsikring seg umiddelbart.
Nammo, lagets største sponsor, fjernet også sin logo fra landslagets utstyr.
Nå, omtrent en måned senere, forteller daglig leder for hopp, Jan-Erik Aalbu, at flere sponsorer har bekreftet sin fortsatte støtte.
Nammo, Bildeler.no og Advanzia har alle signalisert at de vil fortsette sine avtaler, som strekker seg til etter VM-sesongen 2027. Adidas, som har en langsiktig avtale, har også bekreftet sin fortsatte støtte, sier han til Nettavisen.
Aalbu beskriver sponsorsituasjonen som solid og uttrykker håp om å tiltrekke seg ytterligere én eller to sponsorer for å styrke hoppsporten.
– Det er ingenting som bekymrer meg for øyeblikket. Og så håper vi at vi skal få inn én eller to sponsorer til, som vi tror har lyst til å være med å løfte hoppsporten igjen, sier han
Nammo har bekreftet at deres avtale med Norges Skiforbund fortsatt gjelder, men deres logo vil ikke være synlig på landslagets utstyr før den pågående granskningen er fullført og alle fakta er lagt frem.
Skandalen startet da ledere på det norske hopplandslaget ble filmet mens de justerte hoppdresser på utøverhotellet i Trondheim, dagen før storbakkerennet. Dette førte til protester fra flere nasjoner og resulterte i diskvalifikasjoner av norske hoppere.
Til tross for den vanskelige perioden, ser hopplandslaget nå fremover med fornyet støtte fra sine sponsorer.
LES OGSÅ: Hopp-krangel: – Jeg merket at de ikke ønsket å jobbe med meg
Redaksjonen