Nyhetsvarsel | Sportsbibelen
Barcelona vil samle inn penger til kampen mot koronaviruset ved å selge navnerettigheter til hjemmebanen Camp Nou for første gang i klubbens historie.
Inntektene som genereres ved å gi arenaen med 99.000 sitteplasser et sponsornavn i én sesong kommer til å gis til «forskningsprosjekter og andre tiltak i kampen mot skadevirkningene av covid-19, både lokalt og internasjonalt», heter det i en uttalelse fra klubben.
Camp Nou skal fortsatt være en del av navnet.
Barcelona gikk lenge mot strømmen ved å holde sponsornavn borte fra sin drakt. Da klubben først begynte med draktreklame, var det først for veldedige formål, i form av Unicef. Nå har også Barcelona en kommersiell draktsponsor.
LES OGSÅ: Herlig tilbud: Slik får du gratisspill når Eliteserien endelig starter
Krise
I uttalelsen fra klubben står det at navnerettighetene er gitt til Barca-stiftelsen, som vil innlede prosessen med å finne en kjøper av navnerettighetene til stadion for sesongen 2020-21.
– Vi opplever en global krise, og som verdens ledende idrettsklubb vil vi ta imot denne utfordringen og gjøre det vi kan. Vi håper det kan inspirere andre klubber, sier Barcelonas visepresident Jordi Cardoner.
LES OGSÅ: Sjekk hvem som er oddsfavoritt til å bli toppscorer i Eliteserien
(©NTB)
Redaksjonen