Premier League-plattformen Viaplay er i dyp krise.
I flere uker har det blitt snakket om det store fallet på aksjemarkedet, og torsdag gikk det ytterligere nedover for strømmeselskapet.
LES OGSÅ: – Har mottatt bud på tre (!) Haugesund-profiler
Selskapets aksjekurs falt nesten 50 prosent på børsen i Stockholm torsdag.
I Viaplays halvårsrapport kom det fram at selskapet har et milliardunderskudd det siste kvartalet.
Samtidig ble det klart at Viasat vil si opp 25 prosent av de ansatte. Det tilsvarer rundt 400 personer.
Medieekspert i Gimcom, Lasse Gimnes, har aldri opplevd maken til krise.
– Jeg har fulgt godt med på det norske mediemarkedet siden 80-tallet. Dette er kanskje den største mediekrisen vi har sett i Skandinavia, det vi nå ser med Viaplay, sier Gimnes til Nettavisen.
Kan bli økning
Han tror Viaplay vil vurdere et salg av Premier League-rettighetene dersom de får muligheten. Gimnes tror også at det kan bli økte priser på Viaplay-pakkene fremover.
– Jeg tror ikke det er riktig, men jeg tror heller ikke at forbrukerne kan forvente at det blir noe særlig prisnedgang, sier Gimnes.
Viaplay opplever en nærmest uvirkelig nedgang på egen selskapsverdi.
For litt over et år siden hadde strømmeselskapet en verdi på 18 milliarder kroner. Nå er den nede på et sted mellom tre til fire milliarder kroner.
Viaplay sliter med flere problemer.
En av dem er å bringe inn nok kunder, i tillegg til lavere kundeetterspørsel, nedgang i reklamemarkedet og dyrere valutatransaksjoner.
Sportssatsingen i Viaplay er betydelig med Premier League, UFC, vintersport, håndball og Formel 1 blant de største.
Sammen med ekstremt dyre Premier League-rettigheter, tilbyr de også blant annet vintersport, håndball, UFC og Formel 1.
LES OGSÅ: Storsalg kan gi Bodø/Glimt flere millioner
Redaksjonen