TV 2 har fått et løft på seerfronten denne sommeren.

Kanalen bekrefter at TV-seerne følger med på sommerens vakreste eventyr, Tour de France.

LES OGSÅ: Kommer med sensasjonelle Kane-nyheter

For de ferske TV-tallene fra årets Tour de France har gitt et hopp i forhold til tidligere år.

Det har nok mye med den historiske Uno-X-deltakelsen.

Et norsklisensiert lag på startlisten i verdens største sykkelritt synes å ha slått positivt ut for interessen for TV-sendingene fra Spania og Frankrike.

De to første etappene av fjorårets ritt hadde til sammenligning snitt på henholdsvis 58.000 og 94.000 seere.

I 2021 var tallene enda et hakk lavere.

– Veldig fornøyd med seertallene de tre første dagene av årets Tour de France. Det er jo et trofast publikum i bunn, og så ser vi nok summen av en hel del positive faktorer som løfter oss, der Uno-X er den viktigste av dem, sier sportsdirektør i TV 2, Vegard Jansen Hagen, til NTB.

TV 2 skal på det meste ha hatt 172.000 seere innom sine sendinger fra lørdagens åpningsetappe.

Søndag gjorde det tilsvarende tallet et solid hopp til 247.000, mens fasiten mandag ble 205.000.

– Vi har veldig god tilgang til Uno-X, som gir TV 2-seerne et unikt innblikk i det indre liv i Tour de France. Det gir en ekstra dimensjon til sendingene og enda mer å spille på, så det å ha et norsk lag i Tour de France er på alle måter positivt for oss, sier han videre.

LES OGSÅ: TV 2 erfarer: Viaplay varsler nedbemanning

MED DEN GULE LEDERTRØYEN: Alexander Kristoff under Tour de France i 2021.

Redaksjonen