Nyhetsvarsel | Sportsbibelen
Uefa har inngått en fireårig TV-avtale med strømmetjenesten DAZN for kvinnenes mesterliga i fotball. De to første årene kan alle kamper ses gratis på nett.
For første gang innføres det gruppespill i mesterligaen for kvinner, og det er fra og med gruppespillet at samtlige kamper skal gjøres tilgjengelig på DAZNs YouTube-kanal. Til sammen blir det 61 kamper, inkludert finalen.
Vålerenga og Rosenborg blir norske deltakere i turneringen, men de må først gjennom kvalifisering om de skal komme seg til det lukrative gruppespillet. Det kommer til å omfatte 16 lag.
Bare tittelforsvarer Barcelona (med Caroline Graham Hansen), Paris Saint-Germain, Bayern München og Chelsea (med Guro Reiten og Maren Mjelde) er direkte klare for gruppespillet, som innledes i oktober.
Selv Ada Hegerbergs Lyon-lag, som vant mesterligaen fem år på rad fram til i fjor, må spille kvalifisering.
Kvalifiseringen trekkes fredag. For å kvalifisere seg må man først vinne en miniturnering mot tre andre lag og så en utslagsrunde. Rosenborg risikerer å støte på Lyon eller andre serietoere som Wolfsburg eller Manchester City i 2. runde, mens Vålerenga duellerer om avansement med andre mesterlag.
Globale rettigheter
De første år av TV-avtalen sendes kampene både på DAZNs plattform og på YouTube. De to neste sesongene, i 2023-24 og 2024-25, vises samtlige kamper på DAZN og 19 av dem gratis på YouTube.
DAZN har fått verdensomspennende rettigheter, med unntak for Midtøsten, Nord-Afrika og Kina.
I det nye mesterligaformatet har Uefa sentralisert salg av medie- og sponsorrettigheter, og det loves dramatisk økte inntekter som skal fordeles i europeisk kvinnefotball.
Kjempesteg
– For to år siden, da vi lanserte Uefas første strategidokument for kvinnefotball med navnet «Time for action», lovet vi å handle for å gjøre kvinnefotballen større, mer profesjonell og mer ressurssterk innen 2024. Denne sommeren tar vi et kjempesteg i den retningen, sier Uefa-president Aleksander Ceferin i en pressemelding.
– Vi er henrykt over å offentliggjøre den fireårige avtalen med DAZN og YouTube. Folk over hele verden får anledning til å følge kampene med verdens beste kvinnelige spillere. Det er ingen bedre måte å inspirere kommende generasjoner av jenter og gutter til å spille fotball.
Liker du sport og morsomme videoer? Følg Sportsbibelen på Instagram!
(©NTB)
[advertisement container-size=»580×400″ adunit=»sportsbibelen/netboard» dimensions=»580×400,580×500″][/advertisement]
Redaksjonen